Zbycie lokalu stanowiącego odrębną własność

Nasza kancelaria pomoże Państwu przygotować niezbędne dokumenty związane ze zbyciem lokalu stanowiącego odrębną własność. Specjalizujemy się w przeprowadzaniu czynności notarialnych, włącznie ze składaniem wniosków wieczystoksięgowych oraz odpisów aktów.

Pod pojęciem odrębna własność rozumie się prawo do nieruchomości, które z zasady nie podlega żadnej dyskusji. Jeżeli stajemy się właścicielami lokalu, wraz z nim otrzymujemy również prawa z nim związane. Są to m.in. prawo do gruntu pod budynkiem, a także wszelkie elementy budynku i sprzętów, które nie służą do wyłącznego użytku właścicieli mieszkania. Każdy lokal, który stanowi odrębną własność, posiada księgę wieczystą. Jest ona prowadzona przez wydział ksiąg wieczystych sądu rejonowego.

 

Jakie dokumenty są potrzebne do zbycia prawa do lokalu?

Do sprzedaży lokalu stanowiącego odrębną własność należy przedłożyć u notariusza następujące dokumenty:

  • odpis z księgi wieczystej (opcjonalnie należy wskazać notariuszowi numer księgi wieczystej),
  • zaświadczenie dotyczące położenia nieruchomości na terenie rewitalizacji lub Specjalnej Strefy Rewitalizacji
  • dokument stanowiący podstawę nabycia (np. akt notarialny, prawomocne postanowienie sądu, akt poświadczenia dziedziczenia), 
  • zaświadczenie właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy: 

  - nabycie nastąpiło w drodze spadku lub zasiedzenia, 
  - nabycie nastąpiło w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku po dniu 01 stycznia 2007 roku,zaświadczenie o rewitalizacji,

Zbycie prawa do lokalu może odbyć się w drodze sprzedaży lub w formie darowizny. W przypadku darowizny należy przygotować numer księgi wieczystej oraz zaświadczenie o zapłaconym podatku. Jeśli zobowiązanie uległo przedawnieniu albo lokal został przekazany wskutek dziedziczenia, wtedy również należy przygotować stosowne dokumenty. To przede wszystkim odpis z księgi wieczystej, potwierdzenie własności oraz zaświadczenie o braku zadłużenia. W razie wątpliwości dotyczących niezbędnych dokumentów, zawsze można skontaktować się z naszą firmą.

Sławomir Ślusarczyk Notariusz
 Notariusz Węgrzyce   Notariusz Zielonki  

(c)2023, Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Kancelaria Notarialna 
Sławomir Ślusarczyk
31-147 Kraków, ul. Długa 23/4
NIP 6852278232 REGON 389056105

Kraków Notariusz Sławomir Ślusarczyk